Акостирам — установявам плавателен съд на пристанището.
Бак — носова част на горната палуба.
Бал — мярка за определяне силата на вятъра и вълнението.
Банка — отделно лежаща морска плитковина.
Батискаф — подводен кораб за достигане най-големите океански дълбочини.
Борд — страничната стена на корабния корпус.
Боцман — старши матрос.
Бриз — морски вятър, който денем духа към сушата, а нощем — към морето.
Буй — плаващ воден знак; шамандура.
Ванти — въжета, които крепят мачтите на кораба.
Ватерлиния — черта на борда на кораб, до която той нормално потъва във водата.
Вахта — дежурство на кораб; вахтен — матрос, който носи вахта.
Веха — плавок с флагче или друг забележим знак.
Вимпел — малко (обикновено триъгълно) флагче на плавателен съд.
Винч — корабна торавоподемна машина; корабен кран.
Възел — морска мярка за скорост, равна на броя на изминатите мили за един час.
Грунт (грунд) — повърхността на дъното.
Дебаркирам — свалям войски от кораб на брега.
Девиация — отклонение на компасната стрелка от магнитния меридиан в резултат на действието на корабния магнетизъм.
Док — пристанищно съоръжение за поправка, пребоядисване и почистване на подводните части на кораби.
Драга — земесмукателна помпа.
Дрейф — оставяне на плавателния съд да се движи под влияние на вятъра или течението.
Ехолот — електрически уред за прецизно измерване на морските дълбочини.
Илюминатор — кръгло прозорче с дебело стъкло на кораб, яхта и пр.
Кабелт — морска мярка за разстояние, равна на 1/10 от милята или на 185.2 метра.
Катер — малък кораб за къси плавания.
Каюта — отделно помещение за пътници или команден персонал на плавателен съд.
Каюткомпания — общо помещение за пътниците, а на военен кораб — за командния състав, в което почиват, обядват и пр.
Кей — място в пристанището, където спират корабите.
Кил — долната заострена надлъжна част на кораб или лодка.
Крен (накреняване) — наклоняване на плавателен съд по надлъжната ос.
Кубрик — общо спално помещение на кораб, на който няма отделни каюти.
Кърма — задната част на кораб или лодка.
Леери — опънати стоманени въжета, които служат за перила на кораб.
Лодбалки — железни греди по бордовете на кораб, извити в дъга нагоре, служещи за издигане и спущане на лодки.
Лот — прост уред за измерване водна дълбочина, състоящ се от оловна тежест и въженце, награфено през един метър.
Лоция — помощна мореплавателна книга, в която е дадено подробно описание на крайбрежието — дълбочината, грунта, теченията, и хидрометеорологическа справка за района.
Люк — отвор върху палуба на кораб за слизане, за товарене и пр.
Маркер — малък плавок, снабден с корда и котвичка, използуван от леководолазите за отбелязване определени места от дъното.
Мауна — голяма лодка за пренасяне стоки до параход, който не може да приближи пристанището.
Мезоскаф — подводен кораб за достигане средните океански дълбочини (800–1200 метра).
Морска миля — морска мярка за разстояние, равна на една минута от меридиана при 45 градуса ширина или 1852 метра (за разлика от земната миля, която е равна на 1609.35 метра).
Отсек — отделение вътре в кораба, образувано от водонепроницаеми прегради. Когато поради авария в някой отсек попадне вода, благодарение на преградите тя не може да напълни целия кораб и той не загубва плавателността си.
Палуба — горната повърхност на плавателен съд.
Пирс — лек пристанищен мост, изграден върху набити в дъното греди.
Пластир — средство за временно затваряне на пробойна на кораб.
Понтон — лодка или друг плаващ съд за закрепване върху него на мост или друго съоръжение.
Пробойна — дупка, пробив, продупчено място в корпуса на кораб при авария.
Променад-дек — палуба за разходка на кораб, обикновено закрита.
Рубка — кабина със специално предназначение (за управление, радарна или радиослужба и пр.).
Рул — кормило на кораб; рулеви — матросът, който е на руля.
Секстант — оптически астрономически уред за определяне географското положение по височината на слънцето или звездите над видимия хоризонт.
Склонение — отклонение на компасната стрелка от магнитния меридиан вследствие земния магнетизъм.
Склянка — корабна камбана.
Траверс — посока, перпендикулярна по отношение курса на кораба.
Трап — корабна стълба.
Трюм — помещение в долната част на кораб за машините, складовете за гориво, за храна и т.н.
Фалшборд — продължение на бордовата стена над нивото на палубата, което служи като парапет.
Фарватер — безопасен път за плавателни съдове, обикновено определен със знаци.
Шквал — краткотраен (обикновено до половин час), но много силен вятър, който предизвиква опасни морски бури.
Шлюпка — гребна лодка, приспособима и за плаване с платна.
Щил — тихо време; пълно затишие на морето.
Щорм — морска буря.
България трябва да намери начин да акостира и в никакъв случай да не попада в щорм. Това е от мен.
Поздрави!